Jongeren in de kerk wordt een zeldzaamheid. Maar als ze er zijn brengen ze een zekere frisheid. Ze kennen de kerk van nu en niet van het verleden en vertrekken niet vanuit ‘hoe het al altijd is geweest’. Ze hebben de flexibiliteit om in het nu te staan.

Vorige vrijdag, 5 november 2021, zijn de misdienaars van onze Mariaparochie samen geweest voor een eerste ontmoeting na de vele corona-beperkingen in de kerken. Het was voor sommigen een eerste kennismaking over de grens van de kerkplekken.

Na een onthaal met pannenkoeken, volgde er een quiz over de Mariaparochie in Buggenhout-Lebbeke en over wat er in de liturgie gebeurt. Een spannend en uitdagend spel met ludieke en verrassende antwoorden.

Daarna was er een oefenmoment opgedeeld voor de senior/junior acolieten. De verschillende opdrachten tijdens een eucharistie werden met de nodige aandachtspunten doorgenomen. Ook de houdingen werden aangeleerd of verbeterd.

Aansluitend was er een eucharistieviering voor en met de acolieten met een bedankend en bemoedigend woord om hun inzet. Als attentie ontving iedereen de Jezus manga die we via @Monastic van priester Serge konden overhandigen.

De namiddag werd afgesloten met frieten en stoofvlees op de pastorij.

Dank aan Nicole voor de ondersteuning, dank aan Yoran en Jan voor de organisatie.

‘Het was tof’, ‘het was leuk’, ‘de volgende keer spaghetti of pizza’ … zijn een paar van de zinnetjes die zijn blijven hangen, naast het vele lachen, plezier maken en vriendschappelijk plagen.

Het doet deugd dat er in de kerk plaats is voor vriendschap. Daar kunnen we iets van leren. Vriendschap in Christus Naam!

GCL

Wie interesse heeft om misdienaar te worden kan contact opnemen met Yoran De Braekeleer

acolieten Mariaparochie 2021