Programma voor 2023-2024:

De catechese is een noodzakelijke voorbereiding op het sacrament van het vormsel. Het leert je thuis te komen in de geloofsgemeenschap en het leven als gelovige. Om de aanwezigheid  voor iedereen mogelijk te maken zijn er voor de meeste catecheses keuzemogelijkheden met betrekking tot de data. Je bent dus vrij om te gaan naar de catechese die je best. Belangrijk is dat je aanwezig kunt zijn. We wensen je als ouder en kandidaat-vormeling een boeiende tocht toe.

De ouders en kandidaat-vormeling worden verwacht:
16 september infomoment en startvergadering kerk Buggenhout om 16:30 u.
24 september infomoment en startvergadering kerk Lebbeke om 09:30 u.

De catechese aanpak wordt overlopen en een aantal noodzakelijke practische afspraken worden gemaakt. Aansluitend is er de viering van de geloofsgemeenschap waar men leert thuis te komen in de liturgie en de gemeenschap.

14 oktober naamopgave met zoektocht door de kerk Buggenhout
22 oktober naamopgave met zoektocht door de kerk Lebbeke
zoektocht door de kerk met verhalen van 1 of meerdere heiligen die in de kerk teruggevonden.
Aandacht voor de geschiedenis van de kerk (hoelang ze er staat, wat de ontstaansmythe is van de kerk, waarom de heilige gekozen werd enz.) Aansluitend is er de viering waar de kandidaat-vormelingen hun naam kenbaar maken.

Het gezin kan deelnemen aan:
november online opdracht rond Allerheiligen - tegen 15/11 in brievenbus in de kerk
Dit is een thuiscatechese over Allerheiligen en de naam.
Men wordt ook uitgenodigd naar de vieringen van Allerheiligen of Allerzielen.

De ouders en kandidaat-vormeling van Buggenhout, Opdorp en Opstal worden verwacht:
2 december catechese over diakonie en armoede in Buggenhout in samenwerking met OCMW Buggenhout
         (gekoppeld aan de patroonheilige St-Niklaas)
getuigenis over armoede (OCMW) en verhaal van de broodvermenigvuldiging.
Jongeren worden uitgenodigd om een stuk speelgoed weg te schenken aan de kinderen in armoede in Buggenhout.

Het gezin kan deelnemen aan:
20 december online opdracht kerststallentocht uiterlijk tegen 6 januari af te werken
kerstallenopdracht in 2 verschillende kerken naar keuze, een selfie maken met een kerststal,
let op: de meeste kerststallen staan pas vanaf 15 december en worden opgeborgen voor 6 januari. Zorg dat je op tijd bent.
let op: niet elke kerk is heel de dag open (jullie mogen ook zelf een kerk kiezen)

De ouders en kandidaat-vormeling van Denderbelle, Lebbeke en Wieze worden verwacht:
tijdens kerstvakantie en paasvakantie diakonieopdracht in Lebbeke: rusthuisbezoek

De ouders en kandidaat-vormeling worden verwacht:
vormseltocht in de kerk van Denderbelle kan vrij gedaan worden van 11 tot en met 17 februari
vormseltocht in de kerk van Opstal kan vrij gedaan worden van 20 tot en met 25 februari
Deze interactieve tocht in de kerk is een leuke manier om de verschillende stappen in het geloofsleven te ontdekken. Het is boeiend om stil te staan bij verschillende aspecten vanaf het doopsel tot de verantwoordelijkheid van een (jong-)volwassen gelovige.

Het gezin kan deelnemen aan:
25 februari online opdracht rond het gebed - tegen 17/3 in de brievenbus in de kerk
Een belangrijk element in het geloof is bidden: het is een manier om als gemeenschap je uit te drukken in je relatie met God.

17 maart kruisoplegging en catechese over de sacramenten in Lebbeke
23 maart kruisoplegging en catechese over de sacramenten in Buggenhout
De zeven sacramenten begeleiden ons in ons leven tijdens sterke of minder goede momenten. Ze tonen dat God aanwezig is op alle momenten van ons leven. Tijdens de viering ontvangen de ouders het kruisje die ze opleggen bij hun kandidaat-vormeling. Dit kruisje is een teken van ons volwassen christen-zijn en zal ook gedragen worden tijdens de vormselviering.

Oefenen voor het vormsel

16 april viering repeteren Buggenhout 18-19u
16 april liedjes repeteren met ouders en kandidaat-vormelingen Lebbeke 18-19u

18 april liedjes repeteren met ouders en kandidaat-vormelingen Buggenhout 18-19u
18 april viering repeteren Lebbeke 18-19u

Om praktische redenen ben je bij voorkeur aanwezig voor het repeteren van de viering in de kerk waar je zult gevormd worden.
De attesten voor werkverlet worden uitgedeeld op de liedjesrepetitie (ouders zijn dan aanwezig).

De kandidaat vormelingen digitaal voorbereiden op hun vormsel, even stilstaan bij 4 thema's: sacramenten vieren, bidden, geloven en mensen helpen.

Maak kennis met Seppe

Langs deze weg willen we een laagdrempelige catechese aanbieden die thuis online kan voorbereid worden en die in gezamenlijke ontmoetingen in de kerkplekken kan gedeeld worden.
We staan even stil bij 4 thema's: sacramenten vieren, bidden, geloven en mensen helpen.
Alvast deugddoende gesprekken, voorbereidingen en catecheses toegewenst.

Jullie hebben zonet kennisgemaakt met Seppe, een enthousiaste kerkreporter.

Hij gaat, digitaal, mee op weg met de kinderen die zich voorbereiden op hun vormsel. Op zijn weg doorheen het Grootseminarie ontmoet hij christenen die hem vertellen over sacramenten vieren, bidden, geloven en mensen helpen.

Wat mogen jullie concreet verwachten?

• Je vindt 4 thematische pakketjes:
  1. bidden
  2. geloven
  3. sacramenten vieren
  4. mensen helpen
  • Elk pakketje bevat telkens vier filmpjes. Één filmpje belicht het thema, een ander is een getuigenis, een derde bevat een uitdaging voor de kinderen en een vierde een lied dat aansluit bij het thema en dat thuis kan gebruikt worden.
  • Op het moment dat we weer veilig fysiek kunnen samenkomen met kinderen en de ouders zullen de de filmpjes ook als catechese-impuls te gebruiken.

Dit project is een samenwerking van IJD en CCV. Dank aan iedereen en in het bijzonder aan Seppe!