Nieuw Mariabeeld

In de Drieskapel op den Dries te Opdorp werd op 1 mei 2010 een nieuwe Mariabeeld geplaatst. Een beeld van O.-L.-Vrouw van de wonderdadige medaille.

Het beeld is een gift van de familie De Pauw.

De prachtige kapel van O.-L.-Vrouw van de wonderdadige medaille bevindt zich in de rue du Bac, in Parijs. In 1830 is de heilige maagd Maria er tweemaal verschenen aan zuster Catharina Labouré, een kloosterlinge uit de gemeenschap van Sint-Vincentius de Paul.

Wonderdadige medaille

De verschijning gaf aan de zuster de opdracht een medaille te laten maken, naar het patroon van wat ze gezien had bij de verschijning.

Op de voorzijde van de alzo bekomen medaille staat de afbeelding van O.-L.-Vrouw en op de achterzijde staat een grote letter “M” met een kruis erboven. Daaronder twee harten, van Jezus en Maria, het eerste heeft een doornkroon en het tweede is met een zwaard doorstoken. Het geheel is omgeven met de twaalf sterren van de Openbaring.

In 1905 werd deze medaille door Paus Pius X, officieel als “Wonderdadig” erkend.

Zuster Labouré heeft van de verschijning de belofte gekregen, dat al wie in vertrouwen deze medaille draagt, een overvloed van genade zal ontvangen.

Wijding van het beeld

Bij de afsluiting van de meimaand werd op woensdag 26 mei 2010 in een openluchtviering aan de kapel, in aanwezigheid van heel wat parochianen, het nieuwe beeld gewijd door pastoor Bruyland.

Door zuster Gemma van het Sint-Vincentiusklooster uit Dendermonde, werd uitvoerig toegelicht hoe vroeger de idee bij de gezusters De Pauw gerijpt is om in de Drieskapel het beeld van O.-L.-Vrouw van de Wonderdadige Medaille te plaatsen en hoe de wonderdadige medaille zelf, als gevolg van de verschijningen van O.-L-Vrouw aan zuster Catharina Labouré ontstaan is.

De viering werd opgeluisterd door het parochiaal zangkoor Sint-Amandus.

Op het einde van de viering werd aan iedere aanwezige een medaille en een bidprentje van “O.-L.-Vrouw van de Wonderdadige Medaille” overhandigd.

Boven de deur van de kapel werd de tekst “O.-L.-Vrouw van de Wonderdadige Medaille” aangebracht door Maria Van Opstal, zodat de drieskapel voortaan een naam heeft.

Michel Walgraaf

dries1