Op 2 februari vieren we het feest van de Opdracht van de Heer of Maria Lichtmis. Je kunt alvast de bijbeltekst gelezen.

Welkom aan alle gezinnen met kinderen en nieuw-gedoopten.

Waarover gaat dat feest? - in 60 seconden uitgelegd

Op 2 februari 2016 ging via Deredactie.be een filmpje van 60 seconden online waarin Peter Decroubele (VRT) in 60 seconden uitlegt wat er precies wordt gevierd op Maria-Lichtmis, waar het feest vandaan komt en waarom er die dag pannenkoeken worden gegeten.

Klik op Deredactie.be om ‘Maria-Lichtmis in 60 seconden’ te bekijken.

Welkom

Kom naar de Lichtmisviering in het weekend van 03 en 04 februari in de kerk van Buggenhout en Lebbeke. Kleuters mogen ook een zelfgemaakt lichtje meebrengen met een kaarsje. Bij het begin van de viering mogen jullie kinderen naar voren komen met hun lichtje. Leg hen uit dat tijdens en na de viering de priester God zal vragen om hen en de gedoopte kinderen van het afgelopen jaar te zegenen.

Kaarsjes

Voor de viering kunnen jullie als ouders kaarsjes aanschaffen, ook peter en meter zijn welkom. De kaarsen zullen gezegend worden en die kun je daarna mee naar huis nemen en thuis een plaats geven.

Misschien kun je thuis eens bidden:

God van alle Leven,
Gij die kinderen laat geboren worden,
Gij die jongeren en tieners laat groeien
in kracht en wijsheid,
Gij die Vader en Moeder zijt van alle mensen,
samen met U strekken wij de handen uit
over onze kinderen.
Wij willen goed voor hen zorgen,
wij willen hen maken tot mensen
die voor anderen een licht zijn,
die voor alle medemensen lief als God zijn.
Maar wij kunnen niet zonder uw steun.
Zegen daarom alle kinderen
alle ouders en grootouders
met liefde, wijsheid, kracht, geduld
en geloof in het goede. Amen.

Knutselen Lichtjes

• Materiaal:
    Glazen potjes, bokaaltjes ...
    Theelichtjes
    Aluminiumfolie
    Schaar; eventueel: perforator

Verloop:

De kinderen verfrommelen een vel aluminiumpapier rond het glazen potje tot het er mooi rond past. Daarna nemen ze de folie er even voorzichtig van af om er figuurtjes in te knippen of gaatjes in te perforeren. Daarna brengen ze het aluminiumfolie terug rond het potje. Ze zetten er een theelichtje in.

Een oude traditie

Traditioneel worden ter gelegenheid van deze dag pannenkoeken gebakken. Dat wordt op twee manieren verklaard. 2 februari was vroeger één van de twee dagen waarop de plattelandsbevolking van werk of hoeve kon veranderen – de andere dag was 11 november (Sint-Maarten). Dat werd ’s avonds gevierd met een soort haardkoeken, die later evolueerden naar pannenkoeken. De vorm en kleur van de pannenkoeken worden ook gezien als een verwijzing naar de zon en het licht. De traditie zegt dat wie met Lichtmis pannenkoeken eet een voorspoedig jaar zal hebben.

Er zijn pannenkoeken voorzien na de viering om 17:30 u. in  Buggenhout  op 3 februari en in Lebbeke op 4 februari na de viering om 10:30u.

Klik om zelf pannenkoeken bakken …

Lichtmisviering in de kerk van Buggenhout

03 februari 2024 om 17:30u. (kom op tijd 17:15u)

Lichtmisviering in de kerk van Lebbeke

04 februari 2024 om 10:30u. (kom op tijd 10:15u)

Breng je zelf-gemaakt -lichtje mee en kom op tijd  zodat je het kunt binnendragen in de viering tijdens de openingsprocessie.

Welkom aan alle eerste communicanten, ouders en gezinnen met nieuw-gedoopten, iedereen met kinderen.

lichtmis
Lichtmis