In onze Mariaparochie bestaat in Wieze de rijke traditie van de meiboomplanting: een oud gebruik dat de aankondiging van de lente brengt en in onze cultuur ook gekoppeld werd aan de Mariamaand. De huidige traditie dateert reeds van 1816.

Een artikel hierover van de hand van Herman Heyvaert is te lezen op onze website en werd eerder gepubliceerd in Week: 22 (nummer van woensdag 1 juni 2022)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en  Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout

De gemeentelijke bibliotheek van Lebbeke bracht een brochure die te downloaden is op de gemeentelijke site.

Programma

Naar eeuwenoude traditie zal op zondagnamiddag 30 april 2023 de meiboom opnieuw gerecht worden op het Wiezeplein. De festiviteiten starten om 16 uur!

Om dat gepast te vieren, werd een mooi programma uitgewerkt in samenwerking met heel wat verenigingen.

Programma 2023

16u - 16.30u: flashmobs door Incar Dansspektakel terwijl de boom van Chiro Tiboe naar het plein wordt gebracht

16.30u - 17u: rechten Meiboom

17u - 17.30u: optreden Incar Dansspektakel

Doorlopend van 16 uur tot 18 uur zorgt Victory Jazzband voor een streepje muziek

Kleurwedstrijd

Ter ere van de meiboomplanting organiseren de cultuurdienst, bib en de horecazaken in Wieze een kleurwedstrijd met leuke prijzen. Hoe deelnemen? Bezoek één van de deelnemende horecazaken Je krijgt daar een onderlegger met een kleurplaat (gemaakt door Kathleen Amant) voorgeschoteld.

Kleur deze tekening in en drop ze in één van de bussen die in de horecazaken in Wieze staan.

De wedstrijd loopt tot en met de dag waarop de meiboom gerecht wordt, namelijk zondag 30 april 2023. Daarna worden de winnende kleurplaten geloot.

Deelnemende handelaars: Goeste in Wieze, Oud-gemeentehuis, Brouwershuis

Laten we elkaars kerkplekken leren ontdekken.

Meiboomplanting