Patroon

De oudste vorm van patronaat (of beschermheilige) is de benoeming van het kerkgebouw naar een bepaalde heilige. Dat lag met name voor de hand als de kerk werd gebouwd op het graf van de heilige, zoals de 'Sint Pieter' in Rome: gebouwd op het graf van Sint Petrus. Hetzelfde geldt te Rome voor de Sint Paulus buiten de Muren. Wijdde men elders een kerk aan Sint Petrus of Sint Paulus, dan probeerde men een reliek van de heilige te verwerven. Deze metselde men in het altaar. Dan was het toch een beetje het graf van de heilige. In de eerste eeuwen waren de kerken vooral toegewijd aan de apostelen, Petrus, Paulus, Johannes, Stefanus enz. In de vroege middeleeuwen waren ook Sint Maarten (Martinus) en Sint Nicolaas (Sint-Niklaas) veel gekozen kerkpatronen. Nadat in 431 Maria was uitgeroepen tot 'Moeder van God' verrezen er nagenoeg in alle steden van Europa Maria- of Onze-Lieve-Vrouwekerken.

Betekenisvol

Heiligen hebben in het leven van de gelovigen twee functies.
Op de eerste plaats dienen zij als voorbeeld. Hun levenswijze was zo inspirerend dat ik er als gelovige een voorbeeld aan neem. In hen herken ik mijn eigen levensideaal. Ik wil mij graag met hen identificeren. Of hun voorbeeld helpt mij bij het zoeken van mijn levensoriëntatie.
Vervolgens kan ik in mijn gebed hun hulp inroepen. Ik kan vragen of zij in de hemel bij God met mij hier op aarde meebidden om mijn intenties kracht bij te zetten. In de geschiedenis van de vroomheid zegt men dan dat men de heilige aanroept. Soms wekt deze uitdrukking misverstand. Buitenstaanders zouden kunnen concluderen dat men een heilige aanbidt. Wat niet het geval is. Wij zullen dus consequent zeggen dat men de voorspraak van de heilige inroept voor bepaalde intenties.

Patroonsfeest vieren in onze Mariaparochie

Vanaf de Advent willen we starten met voldoende aandacht te hebben voor de patroonsfeesten van de verschillende kerkplekken. Dat is niet altijd zo geweest in alle kerkplekken. Door ze op de dag zelf te vieren van de patroonheilige, leggen we ook de focus op het bijzondere van de heiligenkalender. Het biedt ons ook de kans om een eucharistieviering in de week te houden waarbij we de verschillende kerkplekken kunnen bezoeken en elkaar ook kunnen ontmoeten.

We nodigen iedereen uit naar de eucharistie om 19:00u. in de kerk van Buggenhout, naar aanleiding van het feest van St.-Nicolaas op … jawel op 6 december. Laten we er minstens van alle andere kerkplekken zowel uit Denderbelle, Lebbeke, Opdorp, Opstal en Wieze aanwezig zijn om samen met de mensen uit Buggenhout te kunnen eucharistie vieren in de vriendschap van Christus.

Deze tekst werd gepubliceerd in Week: 48 (nummer van woensdag 1 december 2021) Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout

Kerk Buggenhout