Ik ken weinig mensen die niet graag soep drinken of eten en er is ook oneindig veel variatie. Ondertussen heb ik sinds verschillende weken een soepkoker ook in huis, ontdekt bij mijn collega Jo. Ik maak nu zelf broccolisoep, wortel-curry-koriander kokosmelksoep, courgette-waterkerssoep, erwtjes-slasoep (meestal van mijn overschot), pompoen-tomatensoep en witloofsoep. En geef toe: iedereen lust dat wel, ook al verschillen smaken. Na de vieringen kon iedereen proeven van de heerlijke soep van Nicole en Antoine: bedankt voor jullie werk en inzet. Er werd genoten, zo zeer zelfs dat er meerdere bekers soep met ballekes werden gedronken. Zo moet het zijn!

Buiten of binnen?

Waarom is het nu zo belangrijk dat het buiten gebeurt? Gewoonlijk wordt de vraag anders gesteld, waarom mag het niet binnen gebeuren die Soep op de Stoep? Deze negatieve vraag gaat eigenlijk voorbij aan de essentie van de actie.  Er zijn dan allerlei redenen waarom men het liever binnen wil, bv. praktische of omdat het warmer is binnen… En dat is nu net het punt: een warme beker in je handen houden en buiten in de kou staan is voor de armste die overdag in de kou moeten rondtrekken een realiteit. Met wat geluk mogen ze de nacht doorbrengen in opvanghuizen, om die daarna de volgende morgen te verlaten met hun hebben en houden en weer rondtetrekken tot de volgende nacht. De Soep op de Stoep is dus ‘eventjes’ binnen stappen in die realiteit om met de koude voeten en handen de warme soep je lichaam te voelen verwarmen en de honger te stillen… voor wij weer terug in onze warme wagen naar huis keren naar een verwarmd huis. Soep op de Stoep drink je dus best buiten en dan besef je hopelijk ook waar het overgaat.

Wil je landgenoten in armoede opnieuw een eerlijke kans geven in onze maatschappij, geef via een overschrijving op BE 21 0000 0000 0303

Soep op de Stoep 2022 Buggenhout
Soep op de Stoep 2022 Buggenhout
Soep op de Stoep 2022 Lebbeke