Deelnemers van Down The Road schilderen beeldjes voor het goede doel.

In Mechelen bestaat er een VZW Sjarabang. Dat is een inclusief creatief atelier waar kunst-en cultuurparticipatie  van mensen met een verstandelijke of meervoudige beperking bevorderd wordt, zowel op een actieve als een passieve manier. (Meer info: http://www.sjarabangvzw.be/wie-zijn-we.html)

Elk jaar verdeelt Sjarabang blanco, witte beelden aan allerlei organisaties, om deze te versieren. Nadien worden deze versierde beelden in etalages van lokale winkels geplaatst en wordt er een winkelwandeltentoonstelling georganiseerd. Sommige andere beelden worden geveild! De opbrengst van deze veiling gaat naar de werking van Sjarabang.

In 2023 wordt het een heel bijzondere editie van de winkelwandeltentoonstelling. Geen beelden van dieren dit jaar, maar van het Opsinjoorke. Je vindt een beeld van hem zowel op de Mechelse Grote Markt als op de Wollenmarkt, een gigantisch geel exemplaar,naast de  Sint-Romboutstoren. Mechels kunstenaar Frans Van den Brande was de artistieke vader van deze reus én de Opsinjoorkes die de kunstenaars  mogen bewerken.

Sjarabang werkt ook nauw samen om de Special Olympics; Opsinjoor  is in 2023 de mascotte van de Belgische Special Olympics, hét sportevenement voor atleten met een verstandelijke beperking, dat doorgaat in Mechelen (Hemelvaart 2023). Meer dan 3000 atleten met een beperking worden dan verwacht in Mechelen voor deze spelen.

Voor deze bijzondere gelegenheid lieten ze unieke Opsinjoorkes in polyester maken.  De atleten en hun supporters krijgen de kans om hun gepersonaliseerde mascotte voor de Special Olympics  te creëren. Iedereen die meedoet, geeft de atleten een duwtje in de rug! Filosofie van deze spelen is dat iedereen bijzonder is en zijn/haar eigen talent kan ontwikkelen. Laat dat nu net ook helemaal de filosofie van de winkelwandeltentoonstelling zijn.

Zo kwam ook de vraag via Saar  Pelgrims  aan de cast van  Down The Road . Eén en al enthousiasme  bij de gasten maar hoe kunnen ze dit samen realiseren ? Onder de creatieve en artistieke  begeleiding van  Dendermonds kunstenaar Staf Vinck hebben ze deze bijzondere taak kunnen voltooien. Drie Opsinjoorkes werden bij Anne-Sophie thuis in Lebbeke bezorgd om ze te laten versieren door haar en haar reisgenoten van Down The Road. Het zorgde voor een gezellige drukte in de garage die voor de gelegenheid werd omgetoverd tot creatief atelier. Staf Vinck leidde alles in goede banen. Het resultaat zijn heel kleurrijke beeldjes!

Annemarie Lamoot en Luc Van Zandweghe

Wereld Downsyndroomdag

Dinsdag (21.03.2023) was Wereld Downsyndroomdag - gevierd in de 3e maand van het jaar op de 21e dag, wat de drie exemplaren van het 21e chromosoom in het syndroom van Down betekent. We blijven zoeken in onze Mariaparochie om manieren te vinden waarop de katholieke kerk personen met een verstandelijke en ontwikkelingsstoornis meer kan betrekken en de gaven die zij aan ons geloof brengen, kan waarderen.

Wereld Downsyndroomdag daagt ons uit om na te denken over de status van mensen die leven met het syndroom van Down, maar het is belangrijk voor ons om te gedenken en te bidden voor al wie levens worden bedreigd door prenatale diagnose en abortus. Wanneer prenatale diagnose resulteert in de abortus van een persoon met een handicap, moeten we het noemen wat het is: eugenetica.

Het blijft belangrijk dat we het bewustzijn verspreiden over hoe katholieke geloofsgemeenschappen gastvrijer kunnen zijn voor mensen met een handicap in hun midden. Als Mariaparochie willen we ook manieren vinden om catechetische middelen en kansen te creëren om gemeenschap op te bouwen tussen families van personen met een handicap. Wie wil meewerken mag me steeds contacteren.

Geert C. Leenknegt, priester

deze teksten werd gepubliceerd in Week: 13 (nummer van woensdag 29 maart 2023)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en  Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout

Downsyndroomdag