Ter ere van Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans

Deze kapel is gelegen aan een eeuwenoude kerkwegel, die mensen van Opstal meestal gebruikten om naar het centrum te gaan. In die periode bestond de Sint-Gerardus Majellaparochie nog niet. Rond 1820 werd door de familie de Levis de Mirepoix overgegaan tot de verkoop van een deel van het bos. Jan Frans Dierick, kolenhandelaar uit Opdorp, kocht verschillende percelen, waaronder ook het perceel 233A, waarop later de kapel zou staan.

De kapel van O.-L.-Vrouw van de Rozenkrans werd in 1892 gebouwd door Antoon Van Dooren (1825-1918) om een gunst te bekomen. Deze familie uit de Krapstraat werd gedurende verschillende jaren zwaar beproefd door allerlei sterfgevallen.

Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans

De Dominicanen, onder leiding van hun stichter Dominicus Guzman (1246), hebben veel bijgedragen tot de verspreiding van de rozenkrans. Het feest van O.-L.-Vrouw van de Rozenkrans wordt gevierd op 10 oktober en werd door Paus Clemens XV uitgebreid over de gehele wereld. De Confrérie van de Rozenkrans werd gesticht in 1883 bij pauselijk decreet en was actief in talrijke parochies.

Interieur

Het kapelletje bergt een beeld van O.-L.-Vrouw van de Rozenkrans, kandelaars, siervazen, banken en enkele stoelen. Voor het onderhoud zorgen de geburen van Zithan (Zittingsweg – Hanenstraat).

Devotie

Regelmatig worden in de parochiekerk missen gecelebreerd met giften uit de offerblok.

Elk jaar wordt in oktober de traditie van de noveen onderhouden.

Jozef Bruyland

dooren2