De eucharistie is voedsel voor christenen. Het is de plaats bij uitstek waar de Levende ons nabij komt. In de eucharistieviering drukken we ook onze dankbaarheid uit voor alles wat we van Hem gekregen hebben.

De eucharistie staat centraal in de geloofsbeleving en wordt dan ook de bron en het hoogtepunt van het christelijk leven genoemd. Alle sacramenten staan op haar gericht want de eucharistie is het sacrament bij uitstek van de tegenwoordigheid van de verheerlijkte en verrezen Christus.

Christus is op vele wijzen bij zijn kerk aanwezig, maar nergens is Hij zo intens aanwezig als in de eucharistie.’Dit is mijn Lichaam voor u gegeven. Dit is mijn Bloed, vergoten voor u en voor alle mensen tot vergeving va de zonden’. Zo sprak Jezus op het Laatste Avondmaal.

De eucharistie is maaltijd en voedsel. De eucharistie neemt ons op in de verbondenheid met de Heer (vertikaal) en met medemensen (horizontaal). De eucharistie versterkt christenen als kinderen van God en broeders en zusters van elkaar. Vanuit de eucharistie worden christenen ook gezonden. Alles wat zij ontvangen hebben kunnen zij niet voor zichzelf houden.

De eucharistie is niet alleen ‘gedachtenis’ aan het laatste Avondmaal en de zelfgave van Christus. De eucharistie laat ons nu reeds proeven van de ontmoeting met de verrezen Heer: ‘Heer Jezus, wij verkondigen uw dood en wij belijden tot Gij wederkeert, dat Gij verrezen zijt’.

De thuisgebonden of zieken kunnen ook met ons kunnen meevieren via de streaming van de eucharistie rechtstreeks op de facebookpagina Mariaparochie in Buggenhout-Lebbeke en wordt wat later gepost op het YouTubekanaal van de Mariaparochie in Buggenhout-Lebbeke voor de viering op zaterdagmorgen 8u. en op zondag om 11u.

De Mariaviering op zaterdag wordt ook uitgezonden telkens om 9u. op EclipsTV via Telenet op kanaal 51 of 86 en op Proximus op kanaal 90 in Vlaanderen en kanaal 340 in Brussel en Wallonië

Klik hier voor de folder Eucharistie, een mysterie

Vieringen in de Mariaparochie in Buggenhout-Lebbeke

Woensdag

8.45 u.

Gebedsmoment: 20 minuten voor God

Opstal  -  Sint-Gerardus Majellakerk

Woensdag
in de vasten
en advent

19.00 u.

Gebedsviering

Opdorp  -  Sint-Amanduskerk

Donderdag

10.00 u.

Gebedsmoment: Buggenhout bidt

Buggenhout  -  Sint-Niklaaskerk

18:30 u.

Rozenkransgebed om roepingen met aanbidding

Zaterdag

8.00 u.

Eucharistieviering of woorddienst
(wekelijks wisselend)

Buggenhout  -  Boskapel

8.00 u.

Eucharistieviering of woorddienst
(wekelijks wisselend)

17.30 u.

Eucharistieviering

Buggenhout  -  Sint-Niklaaskerk

Zondag

10.30 u.
vanaf 01 januari 2023

Eucharistieviering

Lebbeke  -  O.-L.-Vrouw Geboortekerk

Voor eucharistie in de week, check steeds het parochieblad. Voor een abonnement neemt u contact op met het parochiesecretariaat.

Kijk voor de geplande vieringen ook bij de kalender, maar in het parochieblad lees je de meest correcte planning van de vieringen.