Beste ouders,
in voorbereiding op de eerste communie organiseren we opnieuw voor onze Mariaparochie in Buggenhout-Lebbeke een eerste communietocht in de kerk van Opstal. Er is heel wat parkeerplaats voorzien op de parking naast de kerk en op de parking in het straatje voor de kerk bij het kerkhof.

woensdag 20 maart 2024 in de kerk van Opstal
14:00u
voor kinderen met een eerste communie op 27 april en 4 mei
14:45u voor kinderen met een eerste communie op 11 mei en 25 mei

zaterdag 23 maart 2024 in de kerk van Opstal
14:00u
voor kinderen met een eerste communie op 28 april en 5 mei en 26 mei
14:45u voor wie door omstandigheden niet eerder kan

voorbereiding
We streven ernaar een van deze gelegenheden te volgen, als familieopdracht, (groot)ouder(s) en kind. We beginnen op tijd, want een volgende groep volgt meestal. Er is ook een zangmoment aan gekoppeld tussen twee beurten in waar de liedjes voor de eerste communie worden doorgenomen.

Het geheel duurt ongeveer een  80 minuten ( ongeveer ‘45 tocht en ‘30 zangmoment)

De voorgestelde schikking is bedoeld opdat er geen overrompeling zou zijn bij de verschillende plaatsen tijdens de tocht.

Als de voorgestelde beurt voor jou toch niet goed uitkomt, kan je individueel wisselen en een
andere beurt nemen; maar beperk het zo mogelijk of doe het liever niet want als zich te grote groepen vormen, is dat echt hinderlijk voor de opdracht.

een leerrijke en kindvriendelijke tocht
De eerste communietocht is een symbolische tocht in het kerkgebouw die de kinderen in gezinsverband afleggen in voorbereiding op hun eerste communie. Ze passeren zeven haltes. Telkens wordt een aspect van de geloofsgroei belicht en worden kinderen en ouders met elkaar in gesprek gebracht over geloof en leven.

De eerste communietocht is zo opgevat dat de kinderen en hun ouders hem zelfstandig kunnen doen. De volwassenen krijgen een volgboekje en de kinderen een routekaart. Mensen uit de parochie zullen instaan voor een goed onthaal en voor verdere begeleiding.
Deze tocht is speels en eigentijds uitgewerkt in vormgegeven en behoort tot de parochiale voorbereiding op de eerste communie.

Alvast heel hartelijk welkom!

eerste communietocht