acolietenuitstap 2023

Méér dan twintigduizend stappen als misdienaar

Wat hebben nu gedaan tijdens de uitstap?

We verzamelden aan het station van Lebbeke en vertrokken met de trein richting Gent. De trein is altijd een beetje reizen, en dankzij de duotickets hadden we geen problemen rond vervoer en parkeerplaatsen en was de kost super vriendelijk.

In het station kregen we een drankje aangeboden van de pastoor die de dorst van de snoepjes van begeleider en misdienaar Matthias lieten wegspoelen. Bijzonder was wel dat de meeste op basis van een kleur hun drankje bestelden: ‘een rood’, ‘een blauw’, … (kleuren van energiedrankjes).

Een stevige wandeling bracht ons naar de kathedraal waar we werden verwacht voor een virtuele tour naar het Lam Gods. We waren allemaal onder de indruk van het toestel dat we op ons hoofd en neuw kregen en vergaten foto’s te nemen. Maar we werden verwelkomd door een bisschop en kregen beelden uit het verleden te zien, terwijl een koperen ketel ons begeleide naar verschillende plaatsen. ‘Dat was cool zeg’ zei Ethan. De virtuele tour is een verrassende manier om iets over de geschiedenis en de inhoud van het belangrijke schilderij het Lam Gods te otndekken. ‘Het is niet saai’ aldus Titilayo ‘en vooral ook niet al te gedetaileerd, maar het leert je wel met andere ogen te kijken naar het schilderij’.

Tegen de middag had de parochieploeg ervoor gezorgd dat we een broodje konden bestellen in de Aula en mochten we met ermee naar het Seminariehuis trekken in de aanpalende straat bij de kathedraal. We moesten door de regenbuien en onder de luifels van de winkels ons verplaatsen. In het Seminariehuis werden we vriendelijk verwelkomd door een priester die daar ook woont. Eerst hadden we de mis in de crypte van het huis. Een kapel onder de grond die blijkbaar ooit op het niveau was van de begane grond zoveel jaren eerder. De pastoor vertelde in zijn preek bij het feest van Bartholomeus, Winand wist dat hij de patroon was van allen die de naam Bart droegen, hoe belangrijk het is om als misdienaar ook in het geloof te staan. We hebben ook goed gezongen tijdens de mis.

Na de viering mochten we ons broodjes opeten en voldoende drinken: bedankt seminariehuis mensen. Vervolgens brachten Matthias en Titilayo ons naar de St.-Pietersabdij op het St.-Pietersplein voor een schattentocht. Wow, dat is een groot gebouw waar vroeger paters hebben gewoond. Met kaartjes moesten we op zoek naar verschillende opdrachten die we mochten uitvoeren en telkens met een letter werkten we aan de oplossing voor de schat. De pastoor toonde ons ook nog de kerk ernaast waar hij ooit stage heeft gedaan.

Met de trein terug werden we tenslotte door Nicole en Antoine opgewacht voor balletjes in tomatensaus en frietjes. Met 22.000 stappen op de teller en 14 km. in de benen konden de 9 misdienaars en begeleiders in totaal 6 kg balletjes in tomatensaus met 4 kg. frieten binnenspelen. De verbruikte calorieen werden goed aangevuld.

Het was een toffe en deugddoende dag en iedereen heeft goed kunnen slapen.

Bedankt aan iedereen voor de inzet en de zorg.

acolietenuitstap 2023