Dementie, het is een aandoening waar we wel eens mee geconfronteerd worden. Een van je grootouders krijgt de diagnose, je hoort een collega praten over zijn moeder die Alzheimer heeft of misschien krijg je zelf van je dokter te horen dat je vergeetachtigheid toch niet zo onschuldig is. Het komt vaker voor dan je denkt.

In 2020 is uit onderzoek gebleken dat zo’n 127.800 personen met dementie in Vlaanderen leven en 70% daarvan woont thuis, alleen of samen met een mantelzorger of partner. Dit zijn gezinnen die zoals wij naar de winkel gaan, uitstapjes doen, actief willen zijn binnen een sportvereniging, een misviering willen bijwonen, kortom willen deelnemen aan onze maatschappij. Voor personen met dementie vaak een hele uitdaging omdat zij moeite hebben met prikkelverwerking, nood hebben aan structuur en het hoge tempo van onze samenleving niet meer kunnen volgen. Werkgroep Dementievriendelijk Lebbeke en Mariaparochie in Buggenhout – Lebbeke willen daarom de handen in elkaar slaan en werken aan een maatschappij waar personen met dementie zich veilig en thuis voelen.

De link tussen kerk en dementie - identiteit en ego, verbondenheid en liefde:
Dementie confronteert mensen met het verlies van hun identiteit. De persoonlijkheid vervaagt, herinneringen vertroebelen en het ego begint af te brokkelen. Dit kan een spirituele crisis veroorzaken, maar het biedt ook een kans om voorbij het ego te kijken en te ontdekken wat er overblijft als alle aardse labels en rollen wegvallen. Dementie kan naasten motiveren om onvoorwaardelijke liefde te tonen. Ze is puur, zonder oordeel en niet afhankelijk van herinneringen of gedeelde verhalen.

Rituelen kunnen hierbij helpen. Samen bidden, mediteren of gewoon samen stilte delen kan een diepere verbondenheid creëren. Het gaat niet meer om woorden, maar om de aanwezigheid en intentie. Ze bieden structuur en betekenis en geven een gevoel van continuïteit, zelfs als het rationele denken vervaagt. Simpele handelingen zoals het aansteken van een kaars, het opzeggen van gebeden of het luisteren naar spirituele muziek kan een diepere verbinding met het innerlijke zelf bevorderen. Rituelen kunnen ook helpen bij het omgaan met verlies en verdriet, ze bieden een manier om gevoelens te uiten en te verwerken. Mensen met dementie kunnen uit spirituele of religieuze bronnen hoop, troost en betekenis vinden.

Een misviering op maat van de persoon met dementie:
Op 3 april 2024 om 14u30 gaat er in de Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk te Lebbeke een dementievriendelijke misviering door. Deze wordt voorgegaan door pastoor Geert Leenknegt, in samenwerking met de leden van werkgroep Dementievriendelijk Lebbeke. Tijdens deze viering wordt  vooral rekening houden met de noden van personen met dementie door terug te gaan naar gebeden en rituelen van vroeger, liedjes “uit den ouwen tijd” te gebruiken en een rustig en aangenaam tempo te hanteren. Na deze viering wordt de kans geboden even bijeen te komen voor een babbel en een momentje van rust.De dementievriendelijke misviering is opengesteld voor iedereen. Wij hopen je van harte  welkom te heten tijdens dit unieke moment.

Reserveren is niet nodig, maar je kan altijd op voorhand je aanwezigheid melden via jan.buydts@lebbeke.be.

Jan Buydts
verantwoordelijke Werkgroep Dementievriendelijk Lebbeke

de tekst werd gepubliceerd in Week: 11 (nummer van woensdag 13 maart 2024)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Buggenhout-Lebbeke

dementievriendelijke viering