De meimaand is de Mariamaand, maar tevens de periode wanneer meibomen worden opgericht. Het planten van de meiboom is een oud gebruik van Germaanse of zelfs Keltische oorsprong dat nog altijd voorkomt is sommige delen van Europa. Men wil op deze wijze een ode brengen aan de komst van de lente, het ontluiken van de natuur. In onze christelijke cultuur werd dit tevens gekoppeld aan de Mariamaand die mei toch is.

Wieze kende een rijke meiboomtraditie. In de loop der tijden werden meibomen opgericht aan het kasteel, aan de Brouwerij Callebaut en op de Rooien. Volkskundige Alfons De Cock stelt dat de meiboom die aan het kasteeldomein geplant werd model stond voor tal van meibomen in de regio.

De huidige traditie van de meiboomplanting in Wieze begon in 1816, een jaar na de nederlaag van Napoleon in Waterloo, toen werd op initiatief van Theodoor Van Roy van de uitgelaten sfeer die er heerste gebruik gemaakt om opnieuw een meiboom te planten. Tot 1940 plantte men de meiboom aan de ingang van het kasteel voor doelwit hebbende eenen meiboom op te rigten strekkende tot dankbewijs aan den weledelen gestrengen heer Frans de Clerque Wissocq, mitsgaders aan de weledele vrouw Eugenia della Faille en achtbare afstammelingen.

Naast de meiboom aan de ingang van het kasteeldomein weren ook bomen geplaatst in de Molenstraat, ter hoogte van de woningen van de brouwersfamilie Callebaut, en op de Rooien. Deze laatste was een meer volkse aangelegenheid.

Het is trouwens op de Rooien dat de traditie nieuw leven werd ingeblazen. Daar werd in 1961 de meiboommaatschappij “Eendracht” gesticht er werd jaarlijks ter hoogte van café “De Brouwersvink” een meiboom gerecht. Deze werd er geplaatst bij de aanvang van de meimaand. De boom droeg het opschrift:

Maria schenk U zegen

Aan het volk van Wieze

U genegen

Toen de meiboomtraditie op de Rooien dreigde te verdwijnen – de meiboom werd er voor het laatst geplaatst in 2007 - sloegen de Oudheidkundige Kring H.H. Salvator en de Vereniging voor Vreemdelingeverkeer de handen in elkaar en stichtten samen Meiboommaatschappij “Samen Sterk”. Dit resulteerde in 1994 in het oprichten van een nieuwe boom op het Wiezeplein. Sindsdien wordt de boom jaarlijks gerecht (tenzij corona roet in het eten komt gooien).

De huidige meiboom heeft een hoogte van 17.25 m en is een kopie van deze die tot 31 mei 1940 aan de ingang van het kasteel stond. Enkele van de originele onderdelen worden nog steeds gebruikt.

Het oprichten van de boom is thans een samenwerking van de Meiboommaatschappij, de Cultuurdienst van de gemeente Lebbeke, de Technische Dienst van de gemeente Lebbeke en de brandweer van Lebbeke.

Herman Heyvaert

deze tekst werd gepubliceerd in Week: 22 (nummer van woensdag 1 juni 2022)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en  Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout

meiboomplanting Wieze

Foto: Luc Van Driessche