Homilie op 1 januari 2022

Ons kerstoctaaf zou niet compleet zijn zonder speciale aandacht te besteden aan de Moeder van God! Maria, de moeder van Jezus, de moeder van de Verlosser van de wereld, wordt terecht de „Moeder van God” genoemd. Het is de moeite waard om na te denken over deze krachtige titel van onze Heilige Moeder. En het is belangrijk om te begrijpen dat deze titel net zoveel over Jezus zegt als over Zijn Heilige Moeder.

Door Maria de „Moeder van God” te noemen, erkennen wij in het bijzonder één feit van het menselijk leven. Een moeder is niet alleen de bron van iemands vlees, ze is niet alleen de moeder van het lichaam van haar kinderen, ze is de moeder van die persoon. Moeder zijn is niet alleen iets biologisch, het is iets heiligs en sacraal en maakt deel uit van de goddelijke orde van Gods schepping. Jezus was haar Kind en dit Kind is God. Daarom is het logisch om Maria de „Moeder van God” te noemen.

Het is een verbazingwekkend feit om over na te denken. God heeft een moeder! Hij heeft een bepaalde persoon die Hem in haar schoot droeg, Hem verzorgde, Hem opvoedde, Hem onderwees, van Hem hield, er voor Hem was en gedurende Zijn hele leven overdacht wie Hij was. Dit laatste feit is vooral mooi om naar te kijken.

De evangeliepassage vandaag zegt: "En Maria bewaarde al deze dingen en overdacht ze in haar hart." En dat deed ze als een zorgzame moeder. Haar liefde voor Jezus was even uniek als de liefde van elke moeder. Er moet echter worden opgemerkt dat ze een moeder in volmaaktheid was en Hem met een volmaakte liefde liefhad, Hij die niet alleen haar Zoon was, maar ook God en in elk opzicht volmaakt was. Wat onthult dit? Het onthult dat de moederlijke liefde die tussen Maria en Jezus werd gedeeld diepgaand, inspirerend, mysterieus, glorieus en waarlijk heilig was! Het mysterie van hun liefde is het waard om ons hele leven lang over na te denken en het volledig levend te houden in ons hart. Ze is een voorbeeld voor elke moeder en ook een voorbeeld voor ons allemaal die anderen met een zuiver en heilig hart willen liefhebben.

Sta vandaag eens stil bij de heilige en boeiende relatie die Maria zou hebben gehad met haar goddelijke Zoon. Probeer te doorgronden hoe deze liefde zou zijn geweest. Stel je de diepe emotie en passie voor die haar hart zouden hebben gevuld. Stel je de mate van onwankelbare toewijding voor die ze zou hebben gehad. Stel je de onbreekbare band voor die door haar liefde is gesmeed. Wat een prachtig feest is dit om dit Octaaf van Eerste Kerstdag af te sluiten en om het nieuwe jaar mee te beginnen in onze Mariaparochie!

Bouguereau De Maagd en de lelie
Nieuwjaarswensen 2022 Mariaparochie in Buggenhout-Lebbeke
We hadden gehoopt dat 2021 een verlossend jaar zou zijn geweest in vergelijking met het vorig pandemiejaar. Onze levens worden echter blijvend beheerst door beperkende maatregelen die de bedoeling hebben ons te bechermen.
Een derde en vierde golf namen ons mee, en een vijfde golf is te verwachten, en enkel CST gaf ons toegang tot sociaal leven.
En een verwoestende watergolf raasde door een gedeelte van ons land en vernietigde de dromen van landgenoten... (click video voor de rest)