Het tweede jaar op rij werken we samen met één van de WZC’s op onze Mariaparochie voor de voorbereiding van de Goede Week. Net voor Palmzondag hebben een aantal medewerkers uit onze parochie zich samen gezet met een aantal vrijwillige bewoners van het WZC Hof ter Veldeken. De palmtakjes werden verkleind om als klein takje aan de palmwenskaart te worden bevestigd. Elk had zijn eigen job van knippen, nieten tot lintjes voorbereiden.

Er is zeker iets voor te zeggen om met de bewoners samen te werken. We proberen hen te betrekken bij het parochiegebeuren door activiteiten te houden die bij hen kan doorgaan. Het kerkelijke aspect is voor de meeste nog steeds gekend en door hun medewerking nemen ze een plaats in het geheel.

Integratie is een groot woord, maar de zorg voor verbinding met lokale zorghuizen, het opbouwen van vriendschappen met bewoners en het ontwikkelen van goede gemeenschaps- en buurtrelaties tussen parochie en verzorgingshuizen is belangrijk. We mogen gerust de barrières doorbreken en de mythen en de angst verdrijven voor verzorgingshuizen door goede relaties tussen de parochie en plaatselijke verzorgingshuizen te bevorderen. Soms zegt men gemakkelijk dat het niet zal gaan met de bewoners of dat ze iets niet kunnen. Het zal misschien anders zijn in tempo of werken dat er gedacht is, maar is dat niet zo met iedereen?

Andere mogelijkheden zou kunnen zijn om b.v. bijbelstudie, gebedsgroepen, jeugd- en kindergroepen op bezoek, kerstspeloptreden, zang er te organiseren. Er blijft de vraag naar het bisdom Gent voor een pastorale medewerker die onder andere de bediening aan lokale verzorgingshuizen en contact te onderhouden met verzorgingshuizen, pastorale ondersteuning en banden met de parochie te coördineren.

Dank aan het WZC Hof ter Veldeken voor het fijn onthaal met koffie en cake.
Dank ook aan het personeel van het Hof ter Veldeken.
Dank aan de medewerkers van de Mariaparochie.
Dank aan iedereen voor de verzorgde vieringen.

* de paaslelies mocht ingepakt worden bij Rozenkwekerij Van Biesen, waarvoor dank.

WZC - Pasen 2024