Gelet op de dreigende schaarste en de hoge prijzen van energie neemt ook de Mariaparochie maatregelen om het energieverbruik te beperken. We menen ook dat het energieverbruik en de CO2-uitstoot verlagen, met behoud of verbetering van het comfort,een noodzakelijke stap is om zorg te dragen voor Gods Schepping.

De parochieploeg en de kerkfabrieken van de Mariaparochie zijn in hun gezamenlijk overleg tot de volgende adviezen gekomen:

• Bijstellen van de gegarandeerde temperatuur naar 15°C
  • Verwarming wordt voorzien voor de diensten tot 17°C
  • We vragen daarom dat iedereen zich ook zo warm mogelijk kleedt.

Vanaf 1 januari worden de eucharistievieringen in het weekend beperkt tot zaterdag in Buggenhout en zondag in Lebbeke.

We hopen op die manier op een verantwoorde manier om te gaan met energie. We beseffen dat velen daar ook bewust moeten mee omgaan en het is maar normaal dat ook wij daar ons duitje in het zakje doen.

Wij hopen van harte dat wij als christelijke gmeenschap, niettegenstaande de kou, mogen blijven werken aan een warme kerk waar iedereen welkom is.

de parochieploeg

voor de kerkraden:
De noodzakelijke minimum temperatuur voor de preservering van de historische elementen en artefacten in onze kerken is als advies op 15°C gesteld. Grote temperatuurschommelingen moeten vermeden worden.
Omdat vochtigheid (tussen de 40%-70%) een even belangrijke rol speelt in het creëren van de ideale omstandigheden wordt voorgesteld dat de kerkraden overwegen om Hygrometer(s) te plaatsen in de kerken.
Tijdens de diensten wordt verwarmd tot maximaal 17°C en wordt erop gelet dat de verwarming tijdig uitslaat en dus niet brandt tot het einde van de dienst.

verwarming
Logo Mariaparochie

deze tekst werd gepubliceerd in Week: 47 (nummer van woensdag 23 november 2022)  Editie: 2172 – Kerk en Leven Lebbeke en  Editie: 2045 – Kerk en Leven Buggenhout