Net voor de Coronatijd zijn we begonnen met de acolietenwerking van de Mariaparochie uit te bouwen. De maatregelen lieten weinig ruimte om activiteiten te organiseren. Toch hield het niet tegen dat de werking groeide. We mochten nieuwe acolieten begroeten op een aantal kerkplekken. Yoran nam steevast de begeleiding op zich voor nieuwe kandidaten. Het verlangen naar een gezamenlijke ontmoeting van alle acolieten zorgde voor een eerste bijeenkomst vorig jaar, weliswaar nog rekening houdend met het virus: een quiz werd georganiseerd met Jan en Yoran en met frietjes werd de namiddag afgesloten na een  eucharistie in de vooravond.

Een vervolg zou zijn: een bedankingsmoment voor de acolieten, een jaarlijkse daguitstap. Binnen de acolietenwerking ontstond er een verantwoordelijk team onder de oudere acolieten... Titilayo, Matthias en Yoran nemen de zorg op zich voor de werking.

Logo Mariaparochie
O.-L.-Vrouw van Dadizele
praalgraf ridder Jan van Dadizele
relikwie heilige paus Johannes Paulus II

Bidden

Een kort gebedsmoment besloot het bezoek aan de basiliek. Iedereen kon een intentie uitschrijven en werd luidop of in stilte gebeden tijdens de viering. Yoran deed de verwelkoming, Matthias las een tekst uit de bijbel en Yari sprak een aantal voorbeden uit. Sommigen ontstoken nog een kaarsje. Een kerk blijft in de eerste plaats nog steeds een gebedsplaats.

basiliek van Dadizele
crypte altaar basiliek Dadizele
St.-Niklaas schilderij Dadizele

Picknick

Met een broodjespicknick werd de voormiddag afgesloten en konden we richting Bellewaerde trekken voor een leuke namiddag.

basiliek Dadizele

Er werd een bezoek gebracht aan de basiliek van Dadizele en het bedevaartsoord. Priester Leenknegt gaf uitleg over het ontstaan van de basiliek, de legende van de rode draad die ook in de kerk van Lebbeke terug te vinden is. Bijij het praalgraf in de crypte werd kort iets verteld over ridder Jan van Dadizele.

relikwiekapel Dadizele heilige paus Johannes Paulus II
Sinterklaas...?!

De relikwiekapel is sinds 2020 in de basiliek en is een bijzondere plaats van devotie omdat een plukje haar herinnert aan de in 2014 heiligverklaarde paus Johannes Paulus II.

Het indrukwekkende drieluik van Koen Deleu verwijst naar de paus, een aantal moderne heiligen, specifieke personen en elementen uit Dadizele en een opmerkzaam oog ontdekt er ook St.-Niklaas ... misschien wel een knipoog naar de kerkplek Buggenhout.

Splash-nat

Ook al schijnt de zon... toch kan het er nat aan toegaan. Roterend in het water, onder een waterval door en spuitende olifanten... en leeftijd weerhield niemand om zich verder te amuseren. Zelfs 'den Yoran' durfde zich nat maken.

Foto's:
Yoran De Braekeleer en Geert C. Leenknegt

We moeten dit nog doen!

In deze en andere bewoordingen werd dit uitgesproken door veel van de misdienaars. Alvast in het najaar volgt er misschien opnieuw een namiddag/avond activiteit. We rekenen alvast weer op iedereen voor het verzorgen van de liturgie!

Dank aan

- alle misdienaars (de Twaalf): Matthias, Anne-Sophie, Yoran, Titilayo, Evelyn, Stacey, Winand, Sanchia, Joanthan, Yari en Laura. We misten Rane maar hopen dat ze er een volgende keer kan bijzijn.
- de chauffeurs: Hubert, de pastoor en Matthias
- het verantwoordelijk team: Yoran, Matthias en Titilayo
- de gelovigen die tijdens de viering hebben financiële steun en sympathie hebben gegeven en de Mariaparochie